HALAMAN 2

Selasa, 3 September 2013

NOTA DRAMA '1400' - ANTOLOGI DIRGAHAYU BAHASAKU




DRAMA "1400"  
Oleh :  Nordin Hassan


NOTA RUJUKAN 1


Drama dimulai dengan lantunan berlagu kisah Dolah Capik dan Siti Rahimah (berpenyakit kusta) yang telah lama berlaku, tetapi mereka berdua "muncul" semula setiap kali remang senja di tepi laut. Imbas kembali cerita perbualan Dolah dengan Soud tentang nasib dirinya, sambil menyatakan tekadnya untuk menjadi kaya denagn apa-apa cara pun. Seterusnya, Dolah sanggup membantah Maulana yang sedang mengajar di surau bahawa orang batil (pembohong) begitu kaya dan berkuasa. Dolah kemudiannya mendapatkan khidmat pawang dan jin tanah. Dolah tega (sanggup) mengheret mayat ibunya sendiri untuk ditanam di bawah rumah sebagai syarat jin membawa harta karun dan emas permata curi kepadanya. Setelah kaya, Dolah menempah kaki palsu, pakaian mewah, khidmat jurusolek dan arkitek. Namun, usaha Dolah meminang anak menteri dan anak wakil rakyat gagal justeru mereka mempersoalkan sumber kekayaannya. Akhirnya, Dolah menerima Doli yang berjaya memujuk Dolah menceritakan rahsia kekayaannnya.

II

Dolah membeli semua tanah orang kampung untuk memelihara kuda. Sungai tercemar teruk, dan sekalian penduduk kampung menderita penyakit bawaan kuda, khususnya anak-anak kecil yang cacat dan dungu. Dolah berkahwin pula dengan Intan Siti Rahimah yang rajin ke surau dan mengambil berat tentang nasib orang kampung walaupun ditegah oleh Dolah. Siti yang hamil mengidam udang galah, ikan sungai dan pucuk paku kampung walaupun Dolah mahu mendapatkannya dari luar negeri. 

III

Dalam mesyuarat orang kampung, Pak Sudin tidak mahu semua masalah yang menimpa penduduk disalahkan sepenuhnya kepada Dolah, dan konconya Abu Lahab, kerana mereka sendiri yang sanggup menjual tanah. Sedang mereka berhujah, masuk Tipah (isteri Leman) yang sarat mengandung dirasuk hantu kuda yang tidak kelihatan kepada orang lain. Romli menyokong Leman apabila Pak Sudin tidak mahu Dolah dibabitkan. Romli menuduh Pak Sudin tali barut Dolah menyebabkan Pak Sudin dan orang-orangnya marah dan keluar. Haji Sabri cuba menenangkan Romli dan Leman supaya orang kampung tidak berpecah belah.

IV

Di tempat berburu, Dolah disondol seekor binatang seakan-akan babi. Dukun berusaha memulihkan Dolah dengan menyeru-nyeru Moyang Sungai, moyang Hutan dan Moyang Binatang. Sementara itu, di mahkamah terbuka orang-orang kampung, Abu Lahab dan isterinya dimasukkan ke dalam guni, kecuali bahagian muka. Hakim menolak tuntutan supaya tertuduh ditanam hidup-hidup hingga ke pangkal leher di dalam sebuah busut. Sebaliknya, apabila Abu Lahab dan isteri menyatakan rasa insaf, serta sanggup menebus tanah orang-orang kampung denga n kekayaan yang dikumpul sebelumnya.

V

Mak Som Bidan menceritakan perihal Intan Siti Rahimah melahirkan anak yang mirip babi hutan. Mak Som tidak percaya bahawa Siti Rahimah yang begitu baik dan rapat dengan orang-orang kampung menerima nasib demikian. Sebaik sahaja memandang anaknya, Dolah terus mengamuk, lalu menghalau Intan keluar dari kampung dalam kepekatan malam dan hujan lebat. Kemudian Dolah mengigau ternampak jin tanah membawa harta karun. Dolah mengejutkan Doli untuk mengambil periuk emas yang penuh harta karun. Tiba-tiba masuk mayat ibu Dolah yang tidak kelihatan pada Doli. Mayat ibunya meminta Dolah bertaubat dan berhijrah dari kampung itu. Dolah memohon ampun Ilahi sambil membaca surah al-Falaq. Sekonyong-konyong, Doli dan periuk emas lesap. Dolah mendukung mayat ibunya.

VI

Arkitek, tukang pinang, jurusolek dan doktor menagmbil semula barang masing-masing daripada Dolah kerana mendakwa diberi cek palsu. Anehnya, Dolah sudah tidak capik lagi. Dolah berhijrah dan bekerja menjual air, dan sebelah malamnya bersolat, serta membaca kitab. Dolah tidak dapat mengecam Siti Rahimah yang bersentung (berkain sarung menutupi muka), kini anak angkat Pak Imam dan bekas pesakit kusta. Dolah  merapati Siti Rahimah, tetapi Siti Rahimah menafikan dia Intan Siti Rahimah. Dolah menyatakan hasrat untuk menjadikan anyaman Siti Rahimah sebagai reka bentuk hiasan ukiran masjid di seberang sungai. Dolah menghadiahi Siti Rahimah purdah, dibalasi senaskhah al-Quran.

VII

Pak Long membawa berita Dolah karam di sungai. Siti Rahimah kemudian keluar dengan beg kecil untuk mencari Dolah. Pak Long yang tidak pernah bertanya asal usul Siti Rahimah tidak mampu menahan Siti Rahimah pergi, melainkan mendoakan keselamatan Siti Rahimah dan Dolah. Drama diakhiri dengan lantunan berpuisi sang pengucap (pencerita, narrator) kononnya beratus-ratus tahun lamanya, setiap kali senja di tepi sungai, Siti Rahimah yang berpurdah, tetapi tidak berpenyakit kusta, setia menunggu Dolah yang menghias masjid di seberang. Nelayan tidak bernai menyapa, datuk nenek menegah...


PEMIKIRAN

Kekayaan mengubah sikap manusia ke arah kemungkaran dan menindas golongan yang lemah. 

Contohnya:

Dollah seorang pemuda yang asalnya miskin dan capik. Dia dipandang hina oleh masyarakat . justeru dia berazam untuk menjadi kaya. Malangnya setelah hajatnya untuk menjadi kaya termakbul, sikap Dollah terus berubah. Dia sering menindas orang kampung. Dollah langsung tidak mempedulikan akibat pencemaran sumber air penduduk kampung yang berpunca dari najis kuda yang dipeliharanya. Dia juga tidak membenarkan isterinya bergaul dengan golongan susah. Dollah lupa daratan.


PERSOALAN

1. Persoalan kepincangan masyarakat memilih kepada orang yang berharta
2. Persoalan keimanan yang kukuh menjadi panduan pada kebaikan
3. Persoalan pencemaran sungai memberi kesan yang buruk kepada pengguna dan membawa penyakit
4. Persoalan penindasan kepada golongan yang lemah
5. Persoalan penipuan kepada orang yang kurang berilmu


PLOT

Secara keseluruhannya, plot ini digarap mengikut kronologi.  Terdapat empat peringkat garapan plot iaitu:

(i) Permulaan
Memperkenalakan watak Dollah yang tempang, tiada berharta tetapi baik budi bahasa serta suka membantu. Dollah sering ditindas atas kelemahan dirinya menyebabkan dia ingin menjadi kaya. Nasihat Soud kepada Dollah supaya ikhlas membantu dan jangan mencari rezeki haram.

(ii) Perkembangan
Dollah bertemu bomoh yang membantunya menggunakan azimat mayat ibunya bagi mendapatkan harta karun. Dollah berubah menjadi kaya dan berperwatakan orang yang mewah.

(iii)    Konflik
Pinangannya ditolak pada peringkat permulaan walaupun Dollah sudah kaya.
Dollah mengambil tanah orang kampung dan memelihara kuda yang mencemar 
sungai dan membawa penyakit kepada penduduk kampung.
Dollah disondol binatang ganjil dan Siti Rahimah melahirkan anak cacat lalu
dibuang.

(iv)    Klimaks
Dollah hilang kekayaan dan harta benda dan pertemuan dengan mayat ibunya yang meminta dia bertaubat atas segala perbuatan syiriknya.

 (v)    Peleraian
Dollah insaf dengan kesalahan dan kembali beriman dengan bantuan Siti Rahimah yang ditemui semula di kampung lain. Walau bagaimanapun Dollah hilang di laut.



TEKNIK PLOT

1. Kejutan
Dollah bertemu dengan mayat ibunya
Siti Rahimah melahirkan anak yang cacat dan hodoh

2. Suspens
Dollah disondol binatang ganjil

3. Pemerian
Manusiakah? Jinkah? Jembangkah! Apa dia! Kepalanya besar, telinganya panjang, matanya halus, berbulu di sana, berbulu di sini, tabik-tabik cakap ... 

4. Imbas Kembali
Dollah: Imah pernah tak ke tepi laut?
Siti Rahimah: Pernah, tapi lewat petang saja, apabila matahari hampir terbenam, sebelum maghrib. Waktu itu angin kerap kali sayu dan laut beranak ombak di gigi air. Pantai tak jauh. 

5. Monolog
Dollah: (Agak kehilangan akal pada mulanya, tetapi tiba-tiba dia berkata) Ya Allah, ampunlah dosaku. Berilah aku rahmat-Mu.


WATAK DAN PERWATAKAN

Watak Utama

1. Dollah
Capik, miskin dan dihina masyarakat
Seorang yang bertukar haluan apabila mempunyai kekayaan. Dollah sudah tidak mengambil berat tentang solat setelah dia menjadi kaya.
Seorang yang menindas orang lemah. Dollah tidak membenarkan isterinya membantu orang-orang kampung mengajar anak-anak jirannya yang susah..
Seorang yang sombong apabila mempunyai kekayaan. Dollah marah apabila semua pinangannya ditolak walaupun dia mempunyai harta yang banyak.

Watak Sampingan

1. Intan Siti Rahimah
Isteri Dollah
Perempuan yang cantik
Beriman dan baik tingkah laku disukai oleh semua orang. Intan Siti Rahimah menerima jemputan ke surau daripada isteri dan ibu-ibu pekerja mereka.

2. Abu Lahab
Broker tanah
Menipu orang kampung menjual tanah mereka untuk mengaut keuntungan. Abu Lahab hampir-hampir dikenakan hukuman ditanam hidup-hidup kerana menipu orang-orang kampung.

3. Pak Sudin
Pekerja Dollah yang setia kepadanya. Pak Sudin terlalu setia kepada Dollah sehingga dianggap sebagai tali barut Tuan Dollah.


LATAR

1. Latar masa

Lewat petang (sebelum Maghrib) Siti Rahimah pergi ke tepi laut 
Minggu depan – Intan Siti Rahimah pergi mengajar anak-anak orang kampung di surau 
Petang – di surau, Dollah berbual dengan Pak Long 

2. Latar tempat

Kampung Kuala dan  Kampung Kenanga – tempat Dollah membeli tanah dan memelihara kuda-kuda
Sungai Nenek–airnya yang jernih telah tercemar dan dipanggil Sungai Kuda
Surau – tempat Intan Siti Rahimah mengajar anak-anak orang kampung mengaji
Di rumah pawang – Dollah meminta pertolongan mendapat azimat untuk menjadi kaya 

3. Latar masyarakat

Masyarakat yang mementingkan harta benda. Abu Lahab sanggup menipu orang kampung demi mengumpul harta kekayaan.
Masyarakat yang sombong dengan kekayaan / kuasa. Dollah bangga dan sombong dengan kekayaan yang dimiliki .
Masyarakat yang beriman dan taat pada perintah Tuhan. Maulana mengingatkan Dollah supaya menjadikan Al-Quran sebagai petunjuk.
Masyarakat yang mementingkan diri . Dollah tidak membenarkan isterinya Intan Siti Rahimah membantu bergaul dengan orang susah.
Masyarakat yang saling membantu. Intan Siti Rahimah ingin membantu keluarga pekerja Dollah  yang susah dengan mengajar anak-anak mereka.


GAYA BAHASA

1. Simpulan Bahasa
Besar hati, naik kepala, duri dalam daging

2. Repetisi
Mereka, merekalah…
Cakap, cakap, cakap, cakap ...

3. Personifikasi
Kambing-kambing tersenyum 

4. Kata Pinjaman
Bahasa Inggeris
       Order, secret,you, I
Bahasa Arab
       Fajar, sidik, hijrah



NILAI

1. Nilai kesabaran 
Contoh:
Soud meminta Dollah agar bersabar dengan hinaan orang kampung.
2. Nilai tolong-menolong
Contoh:
Intan Siti Rahimah menolong anak orang kampung mengajar mengaji.
3. Nilai kasih sayang antara suami isteri
Contoh: 
Tuan Dollah menjaga isterinya yang sedang mengandung dengan baik.
4. Nilai ketaatan 
Contoh: 
Intan Siti Rahimah mendengar arahannya suaminya iaitu Dollah semasa mengandung.


PENGAJARAN


1. Kita hendaklah mencari rezeki atau harta yang halal. Abu Lahab mengumpul harta dengan menipu orang kampung dan akhirnya mereka telah dimasukkan dalam tahanan. 
2. Kita janganlah menindas golongan yang lemah atau miskin. Dollah dihina oleh masyarakat kampung sehingga tidak ada orang yang mahu menerima pinangannya kerana dia capik dan miskin.
3. Kita perlu menjaga keindahan alam sekitar. Dollah mencemarkan sungai dengan najis-najis kuda yang dipeliharanya.
4. Kita hendaklah taat dan menunaikan perintah Allah. Maulana mengingatkan Dollah supaya mentaati Allah dan bukannya menurut nafsu.
5. Kita hendaklah insaf dan bertaubat atas segala kesalahan yang telah kita lakukan.  Abu Lahab dan isterinya insaf atas perbuatan mereka menipu orang kampung. Mereka berjanji akan memulangkan harta orang kampung semula. 



NOTA RUJUKAN II



DRAMA : 1400
Oleh: Nordin Hassan

Sinopsis

Dollah yang capik menyuarakan rasa tidak puas hati atas sikap masyarakat yang menolaknya disebabkan harta dan kecacatannya. Dia berazam untuk menjadi kaya dan mengubah pendirian orang kampung.

Dollah bertemu dukun dengan menggunakan azimat daripada mayat ibunya. Hasil pertolongan dukun Dollah mendapat harta karun dengan pertolongan jin. Dollah bertukar corak dengan memakai kaki palsu dan pakaian mahal serta mempunyai pembantu bernama Doli.

Pada peringkat awal peminangannya ditolak. Walaupun begitu dengan kekayaannya Dollah telah membina empayar yang luas dengan membeli tanah orang kampung. Dollah juga telah berkahwin dengan Intan Siti Rahimah yang beriman dan baik perangainya. Sikap Intan Siti Rahimah itu menyebabkan dia disayangi oleh orang surau dan orang kampung. Sebaliknya Dollah dibenci orang kampung kerana Dollah menindas orang kampung dan memelihara kuda yang banyak serta mengotorkan sungai dengan najis kuda yang menjadi sumber air penduduk kampung. Akibat pencemaran tersebut, penyakit merebak dan ramai penduduk kampung yang menggunakan air sungai yang tercemar itu mendapat zuriat yang cacat.

Dollah suka berburu, dia gembira dengan kehamilan isterinya dan meminta Intan Siti Rahimah makan makanan yang baik sahaja dan tidak mengambil makanan dari kampung tersebut.

Apabila anaknya lahir, anak itu cacat. Anak tersebut dibuang dan isterinya dihalau. Dollah telah bertemu dengan mayat ibunya yang meminta supaya dia bertaubat. Akhirnya semua hartanya hilang dan balik kepada keadaan asal.

Dollah bertemu semula dengan isterinya di kampung lain yang memperjuangkan Islam. Akhirnya Dollah hilang di laut dan Siti Rahimah mendoakan keselamatannya.


Aspek komsas dalam Drama 1400 Karya Nordin Hassan

ASPEK
KOMSAS
PERNYATAAN 
ISI
CONTOH/HURAIAN
PERISTIWA

Pemikiran
 Kekayaan mengubah sikap manusia ke arah kemungkaran dan menindas golongan yang lemah. 
 Dollah seorang pemuda yang asalnya miskin dan capik. Dia dipandang hina oleh masyarakat . justeru dia berazam untuk menjadi kaya. Malangnya setelah hajatnya untuk menjadi kaya termakbul, sikap Dollah terus berubah. Dia sering menindas orang kampung. Dollah langsung tidak mempedulikan akibat pencemaran sumber air penduduk kampung yang berpunca dari najis kuda yang dipeliharanya. Dia juga tidak membenarkan isterinya bergaul dengan golongan susah. Dollah lupa daratan.









Persoalan





Persoalan sikap masyarakat terhadap golongan miskin dan cacat
Masyarakat kampung memandang hina kepada Dollah yang miskin dan capik
Persoalan redha dengan ketentuan Illahi
Dollah tidak bersyukur dengan anugerah Illahi sehingga sanggup menggunakan dukun supaya nasib dirinya berubah
Persoalan mengamalkan kepercayaan karut
Dollah menggunakan mayat ibunya untuk mencapai matlamat. Hasil pertolongan jin, Dollah memperoleh harta karun menyebabkan hidupnya berubah selepas itu
Persoalan pencemaran sungai menjejaskan kualiti kehidupan masyarakat
Penduduk kampung terpaksa menanggung derita akibat pencemaran sungai yang menjadi punca air kepada mereka
Persoalan penindasan terhadap golongan yang lemah
Dollah tidak menghiraukan nasib penduduk kampung yang menderita akibat penyakit yang berpunca daripada najis kudanya
Persoalan ketaqwaan mampu menjadikan hidup lebih berkualiti
Intan Siti Rahimah seorang yang beriman dan baik perangainya. Dia sangat disayangi oleh penduduk kampung dan sering berkunjung ke surau di kampungnya.
Persoalan kekayaan bukan penentu kepada kesejahteraan hidup
Dollah dihina oleh masyarakat kampung kerana miskin menyebabkan dia berazam untuk menjadi kaya. Dengan kekayaan itu Dollah menindas penduduk kampung. Akibatnya Dollah kehilangan segala-galanya.





Nilai
Nasihat-menasihati
Soud sering menasihati Dollah supaya bersabar dengan cacian orang, ikhlas membantu dan tidak mencari rezeki yang haram
Redha/ bersyukur
Dollah telah membuang anaknya yang dilahirkan cacat serta menghalau isterinya
Keinsafan
Dollah insaf atas kesalahannya dan kembali beriman dengan bantuan Siti Rahimah yang ditemui semula di kampung lain
Ketaqwaan/ keimanan
Siti Rahimah seorang yang beriman dan baik perangainya sehingga disenangi oleh penduduk kampung
Kasih sayang
Dollah menjaga isterinya yang hamil dengan baik sehingga melarang isterinya mengambil makanan daripada kampung itu
Cintai alam sekitar
Dollah mencemarkan alam sekitar dengan mengalirkan najis kuda peliharaannya ke dalam sungai yang menjadi punca air penduduk kampung sehingga mendatangkan penyakit







Pengajaran
Kita hendaklah menasihati antara satu sama lain supaya jiwa menjadi tetang
Soud menasihati Dollah supaya bersabar dengan cacian penduduk kampung, membantu orang dengan ikhlas dan tidak mencari rezeki yang haram
Kita hendaklah bersyukur dengan anugerah yang telah diberikan Allah
Dollah meminta bantuan dukun dan jin untuk menjadi kaya kerana tidak tahan dengan cacian penduduk kampung yang menghinanya abikat miskin dan cacat
Kita hendaklah menjaga alam sekitar supaya tidak tercemar
Dollah tidak mempedulikan nasib orang kampung yang menderita pelbagai penyakit akibat sumber air sungai yang tercemar oleh najis kuda peliharaan Dollah
Kita hendaklah menjaga isteri dengan penuh kasih sayang supaya hubungan berkekalan
Dollah menjaga pemakanan yang baik ketika isterinya hamil dan memenuhi setiap permintaan isterinya
Jangan kita menghina orang yang lemah dan tidak berkemampuan
Penduduk kampung menghina Dollah yang miskin dan capik menyebabkan Dollah berazam untuk menjadi kaya
Jangan kita mengamalkan kepercayaan karut untuk mendapatkan hajat
Dollah menggunakan bomoh untuk mengubah hidupnya melalui azimat mayat ibunya dan jin untuk menjadi kaya

Watak & perwatakan
Perwatakan dalaman
Huraian



Dollah
Penyayang

Dollah melayan isterinya dengan penuh kasih sayang seperti menyediakan makanan yang diperlukan oleh isterinya ketika hamil
Tidak dapat menerima kenyataan

Dollah membuang anaknya yang cacat kerana tidak dapat menerima kenyataan
Penindas orang lemah

Dollah tidak mempedulikan nasib penduduk kampung yang menderita pelbagai penyakit akibat najis kuda peliharaannya
Mudah berubah apabila sudah kaya
Dollah sudah tidak mengambil berat tentang solat setelah dia menjadi kaya

Intan Siti Rahimah



Patuh/ taat

Intan Siti Rahimah patuh kepada arahan suaminya semasa mengandung
Baik hati
Intas Siti Rahimah menolong orang kampung dengan mengajar mengaji
Beriman 

Intas Siti Rahmah sering ke surau dan dia Sangay disenangi oleh orang kampung kerana baik perangainya
Penyayang
Walaupun Intan Siti Rahmah dihalau oleh Dollah Namur dia tetap membantu Dollah supaya insaf dan kembali ke pangkal jalan

Latar
Pernyataan
Huraian

Latar masa
Lewat petang (sebelum maghrib)
Intan Siti Rahimah pergi ke tepi laut
Minggu depan
Intan Siti Rahimah pergi mengajar anak-anak orang kampung di surau
Petang di surau
Dollah berbual-bual dengan Pak Long



Latar tempat
Kampung Kuala/ Kampung Kenanga
Tempat Dollah membeli tanah dan memelihara kuda-kuda
Sungai Nenek

Airnya yang jernih telah tercemar dengan najis kuda sehingga digelar pula Sungai Kuda
Surau
Tempat Intan Siti Rahimah mengajar anak orang-orang kampung mengaji
Di rumah dukun
Dollah meminta bantuan untuk mendapatkan azimat supaya menjadi kaya



Latar masyarakat
Masyarakat yang dihina akibat miskin dan cacat
Dollah menjadi bahan cacian penduduk kampung kerana kemiskinan dan kecacatannya
Masyarakat yang mengamalkan kepercayaan karut
Dollah berjumpa dengan dukun untuk mendapatkan azimat daripada mayat ibunya untuk menjadi kaya
Masyarakat yang beriman dan taat kepada perintah Allah
Intan Siti Rahimah seorang yang beriman dan sering ke surau untuk mengajar anak-anak orang kampung mengaji
Masyarakat yang sombong dengan harta kekayaan
Dollah melarang Intan Siti Rahimah mengajar naak-anak orang kampung mengaji dan bergaul dengan orang kampung yang susah
Masyarakat yang mencemarkan alam sekitar
Dollah tidak mempedulikan rintihan penduduk kampung yang kehilangan punca air bersih akibat pencemaran sungai oleh najis kuda peliharaannya

Tiada ulasan: