HALAMAN 2

Jumaat, 21 Februari 2014

ANTOLOGI HARGA REMAJA - LATIHAN CERPEN IBU DAN CEPER SET 1

SET 1

Baca petikan cerpen di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

        Itulah detik-detik yang tidak dapat aku lupakan.  Aku menyesal dan memohon ampun banyak-banyak daripada ibu.  Aku sendiri tidak sedar sewaktu aku menjerit itu. 
        Barangkali niatku bukan kutujukan kepada ibu, tetapi kepada orang lain.  Dan siapa orang lain itu tidak pula dapat aku pastikan.  Kalau tidak kepada ibu, kepada siapa lagi kalau bukan kepada diri sendiri.
        Hal itu menusuk masuk ke dalam diriku hinggalah ibu meninggal. Ibu meninggal dengan aman damai.  Tidak sedikit pun menempuh kerumitan.  Malam itu kami sudah pun berkumpul kerana ibu mulai memandang langit.  Isteriku membacaYasin.  Aku duduk di sisi ibu sambil berbisik ke telinganya tidak putus-putus agar ibu jangan lupakan Allah.
         Ceper masih keruh airnya, tetapi masih sedikit-sedikit boleh mengalir meskipun langkahnya lambat kalau dibandingkan dengan waktu ibu rancak melompat ke sana dan berlari ke sini dulu.  Waktu itu Ceper bukan main lagi cergasnya bagaikan hendak bertanding dengan kecergasan ibu sendiri.

         Tetapi semenjak ibu lumpuh dan kemudian ibu mati, Ceper langsung tidak berbusa dan berombak lagi.  Tebing-tebingnya pun tidak ditendang lagi.  Lubuk-lubuknya pun tidak dikorek lagi, kerana Ceper mulai kenyang sangat-sangat dengan serbaneka serdak yang bersisa.

                           (Dipetik daripada Ibu dan Ceper oleh Shanon Ahmad dalam antologi Harga 
                           Remaja, DBP)

I)         i)     Berikan dua bukti yang menunjukkan ‘aku’ menyedari kesilapannya terhadap ibu.
            - ‘aku’ menyesal
            - ‘aku’ memohon ampun daripada ibu                                            (2 markah)

II)         Sekiranya anda ialah ‘aku’, nyatakan tiga cara yang boleh anda lakukan  untuk                              memulihara Sungai Ceper.
            - gotong royong membersihkan sungai
            - melapor kepada pihak berkuasa jika melihat orang membuang sampah ke                  
                dalam  sungai
            - tidak membuang sampah ke dalam sungai
                                                                                                                         (3 markah)
III)     iii)  Jelaskan satu pengajaran yang terdapat dalam petikan cerpen di atas dan satu pengajaran lain yang terdapat dalam keseluruhan cerpen tersebut.

            Pengajaran daripada petikan
            - kita mesti menyayangi ibu bapa – ‘aku’ dan isterinya menjaga ibu yang         
               lumpuh
            - kita mesti menghargai sungai – tidak membuang sampah ke dalam sungai
                                                                                                                        (2 markah)

              Pengajaran daripada keseluruhan cerpen
            - kita mesti berani menghadapi cabaran hidup – ibu berani menentang banjir            
               untuk menyelamatkan padi
            - kita mesti gigih bekerja – ibu gigih mengerjakan sawah
            - kita mesti bertanggungjawab menyara keluarga – ‘aku’ dan isteri bekerja di              
              sawah  untuk menyara keluarga
            - kita mesti sabar dalam menghadapi masalah keluarga – ibu bersabar dalam                         menghadapi karenah ayah yang leka dengan burung ketitir.
                                                                                                                        (2 markah)

Tiada ulasan: